پنج شنبه 10 / 12 / 1392برچسب:, :: 12:16 ::  نويسنده : ahmad & saman

ابزار دقیق به چه معناست؟

اندازه گیری کمیتهای فیزیکی مورد نظر و وسایل و دستگاههای مورد نیاز در ارتباط با تبدیل و انتقال آنها را ابزار دقیق میگویند.

کنترل فرآیند چیست؟

کنترل متغیرهای فرآیند از جمله فشار ، دما ، سطح ، جریان و ...... در فرآیند صنعتی را کنترل فرآیند میگویند.

در صنعت پالایش وبهره برداری نفت و گازاندازه گیری و کنترل کمیتهای اصلی زیر حایز اهمیت فوق العاده میباشند:

 

1-اندازه گیری فشار و کنترل آن

Measuroment of the pressure and its control

2-اندازه گیری جریان مایعات وکنترل آنها

Measuroment of the flow and its control

3-اندازه گیری درجه حرارت(دما)وکنترل آنها

Measuroment of the temperature and its control

4-اندازه گیری ارتفاع سطح مایعات و کنترل آنها

Measuroment of the level and its control

و در صنایع دیگر ممکن است کمیتها یا متغیرهای دیگری مانند سرعت یا موقعیت در سیستم های سرومکانیسم مورد نظر باشد.

برای اندازه گیری و کنترل این کمیتها در صنعت از انرژیهای ذیل بصورت جداگانه یا با یکدیگر بشرح زیر استفاده میشود.

1-انرژی هوای فشرده (سیستم نیوماتیک ) pneumatic

2-انرژی مایعات فشرده (سیستم هیدرولیک )hydraulic

3-انرژی برق (سیستم الکترونیک )electronic

4-ترکیبی از انرژی های فوق تواما مانند سیستم نیوماتیکی و الکترونیکی با هم در کنترل استفاده میشوند



یک شرکت سوئدی دستگاه شارژری را ساخته است که تنها با یک قاشق آب می تواند محصولات الکترونیکی مصرفی را شارژ کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، شاید زمانی برسد که تمام دستگاههای الکترونیکی خود را به سادگی با آب، هوا و یا شکر شارژ کنیم اما درحال حاضر شرکت سوئدی MyFC دستگاه شارژری را عرضه کرده است که تنها با یک قاشق آب انرژی لازم برای شارژ دستگاههای الکترونیکی مصرفی را تامین می کند.

این دستگاه که PowerTrekk Fuel Cell Charger نام دارد ترکیبی از یک باتری یونهای لیتیومی 1600 میلی آمپر بر ساعت و پیلهای سوختی است و به روش ساده ای عمل می کند.

این باتری پس از شارژ شدن از طریق یک پورت میکرو یو. اس. بی می تواند دستگاههای الکترونیکی را شارژ کند.

 

 

 

برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب ...


دو شنبه 29 / 2 / 1392برچسب:, :: 20:57 ::  نويسنده : ahmad & saman

کاربرد:

اين فتوسل بدون نياز به دريافت نور در هر روز با يک برنامه کامپيوتري طلوع و غروب آفتاب را به صورت دقيق تشخيص داده و عمل قطع و وصل لامپهاي مربوطه را انجام مي دهد. با توجه به نصب دستگاه در داخل تابلو (in door) و عدم تاثير عوامل طبيعي روي آن و همچنين دقت بالاي آن، اين فتوسل مورد توجه مصرف کنندگان قرار گرفته است.

برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب ...


دو شنبه 28 / 2 / 1392برچسب:, :: 20:55 ::  نويسنده : ahmad & saman

تعريف دستگاه:

دستگاه ساعت نجومي جهت ايجاد فرمان باتاريخ وزمان مشخص درمدت معين طراحي گرديده است .

قابليت دستگاه :

اين دستگاه قادراست تافرمان خاموش وروشن شدن رادرمدت 18ماه به صورت ذخيره شده اجرا نمايد.براي هرشبانه روزتعداد 6 بارباتاريخ وزمان درنظرگرفته شده كه توسط نرم افزار ويادستي قابل بكارگيري است. اين دستگاه قابليت تغيير زمانهاي تنظيم شده راازمسير دور توسط سيستم هاي مخابراتي دارا مي باشد.تواناي هاي ذكر شده باعث شده است كه به يك دستگاه ايده ال دربين دستگاههاي مشابه بدل شود .يكي ديگر ازقابليت هاي دستگاه ساعت كارنجومي طراحي شده توسط شركت بهينه پوياي آذر داشتن سه رله مي باشدكه درصورت خرابي رله اول دستگاه خودبه خود ازرله دوم استفاده كرده ودراين هنگام توسط سيستم هاي مخابراتي به اپراتورمركزي خرابي رله اول راگزارش مي دهد . اين عمل باعث مي شود تا دستگاه همچنان بي وقفه به كارخود ادامه دهد.
كاربرد:
1-خاموش وروشن نمودن چراغهاي روشنايي معابر - محوطه هاي پاركها . كارخانجات . ادارات .بانكها وكليه مراكز تجاري ومسكوني .(بااستفاده ازاين دستگاه حداقل 10 درصد مي توان درمصرف انرژي صرفه جويي كرد).

2- به صورت زمان بندي سيستم هاي گرمايش وسرمايش راباتوجه به زمانهاي بهره برداري قطع وصل كرد.

3- براي جيره بندي برق - آب وگازدرجاهايي كه نيازبه اعمال محدوديت درمصرف باشد.

4- درجاهايي كه قراردادارايه خدمات به گونه اي است كه نيازاست تا برق - آب - گاز - تلفن وياهرخدمات ديگر به صورت ساعتي باشد استفاده ازاين دستگاه كاملا مفيد خواهد بود.

 



پنج شنبه 19 / 11 / 1391برچسب:, :: 10:23 ::  نويسنده : ahmad & saman

کتاب سیستم های کنترل خطی انتشارات پیام نور این استاد بزرگوار که با سخنی شیوا و گیرا بیان شده است.

 

شامل 7 فصل کتاب – واژه نامه انگلیسی – واژه نامه فارسی – فهرست راهنما و مطالب زیر که در 7 فصل کتاب بحث شده :

سر فصل های این کتاب ، عبارتند از:

برای دانلود هر فصل بر روی آن کلیک نمائید:


فصل اول - آشنایی با سیستم های کنترل
فصل دوم- نمایش سیستم های کنترل خطی
فصل سوم- تحلیل عملکرد گذرا و ماندگارسیستم های کنترل
فصل چهارم- مکان ریشه
فصل پنجم - تحلیل پاسخ فرکانسی
فصل ششم - روش های جبران سازی سیستم های کنترل
فصل هفتم - تحلیل و طراحی سیستم های کنترل در فضای حالت

 فهرست راهنما

حجم کلی: 8.18 مگابایت



دو شنبه 11 / 10 / 1391برچسب:, :: 1:33 ::  نويسنده : ahmad & saman

LOGO TD (text display)

دستگاهی است که برای نمایش,RUN و STOP کردن و انجام برخی تنظیمات در برنامه های آپلود شده در لوگو استفاده می شه . این وسیله توسط یک کابل به سخت افزار لوگو متصل شده که باعث می شود کاربرد از فاصله دورتر به برخی تنظیمات سخت افزار لوگو دسترسی، وتوانایی کنترل آنرا داشته باشد.

TD قابل نصب روی در تابلو است و اپراتور می تواند به راحتی وارد تنظیمات نمایشگر لوگو شده و حتی TEXT های از قبل تنظیم شده را ببیند . لازم به ذکر است به دلیل حفاظت از برنامه نوشته شده , وارد شدن به محیط برنامه نویسی از طریق TD امکان پذیر نبوده و الزاما این عمل توسط خود ماژول انجام می گیرد.

 

این ماژول با ولتاژ 12/24  AC,DC یا 12  DC تغذیه شده که بدون پلاریته است .

حداکثر طول کابل ارتباطی 5/2 متر و در صورت استفاده از کابل واسط حداکثر طول 10 متر می باشد . معمولا TD را بر روی در تابلویی قرار می گیرد که LOGO داخلش است و برای همین نیاز به کابل بلند نیست .

علاوه بر کلید های موجود در سخت افزار لوگو چهار کلید دیگر تحت عنوان ( F1, . . . , F4 ) نیز بر روی LOGO ! TD موجود است . F1 , F2 , F3 , F4 : از این کلید ها  همانند کلید های چهار جهته می توان به عنوان یک ورودی دیجیتال استفاده کرد .



سه شنبه 19 / 9 / 1391برچسب:, :: 13:53 ::  نويسنده : ahmad & saman

حوزه كار و عمر سيستمهاي كنترل گسترده Control System Distributedيا DCS اكنون به پنجاه سال مي رسد و دوره هاي اوج خود را سپري كرده است. بيشترين درجه اهميت اين موضوع مربوط به زمان ساخت ميكرو كامپيوترهاي با قيمت كم در حدود سالهاي 1970 مي باشد. پس از آن حوزه كار DCSها در محدوده پروسه هاي صنعتي پيوسته گسترده تر و پيچيده تر شد.كاربردهاي مختلف اين تكنيكها در فرايندهاي مختلف صنعتي مانندشيمي، پتروشيمي، نفت و گاز و پالايشگاهها، صنايع آهن و فولاد و مواردي از اين قبيل است.


امروزه DCSها به عنوان يك ابزار اتوماسيون معمول در آمده اندكه از ديدگاههاي مختلف مي توانند تعابير مختلفي داشته باشند. از نقطه نظر مهندسي پروسه اين سيستم مي تواند سبب بهبود ميزان توليد و كيفيت توليد و ايمني و قابل اطمينان و انعطاف پذيري بيشتر قسمتهاي صنعتي و افزايش حوزه نظارت بر مراحل اجراي يك پروسه به كار گرفته مي شود.


از ديدگاه مهندسي كنترل و كامپيوتر اين فناوري حوزه اي است كه كاربرد و رشد سريع تكنولوژي مخابرات و شبكه ها ي كامپيوتري در خدمت سيستمهاي كنترلي را به نمايش مي گذاردو حتي منجر به معرفي و اختصاص شبكه هاي كامپيوتري براي سرويس ها كنترلي شد كه يك نمونه معروفCANيا(Control Area Network) است.

 

 

 برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب ...


چهار شنبه 1 / 3 / 1391برچسب:, :: 10:21 ::  نويسنده : ahmad & saman

برد آموزشی Cortex-M3 LPC1768 بر اساس LPC1768 متعلق به شرکت NXP بوده که بر اساس هسته نسل دوم میکروکنترلرهای ARM Cortex-M3 طراحی گشته است. این هسته برای کاربردهای سیستم های نهفته (embedded) در سرعت های بالا، توان مصرفی کم و پردازش ۳۲ بیتی طراحی گشته است. از جمله اهداف طراحی این نسل از پردازنده ها می توان به مصارف اندازه گیری، ارتباطات صنعتی، کنترل موتورهای صنعتی، سیستم های هوشمند و روباتیک اشاره نمود.
برد آموزشی Cortex-M3 LPC1768 دارای پروگرامر آنبرد(On Board) جیلینک (Jlink) بوده و از تجهیزات USB2.0 و ۲ اینترفیس CAN و همچنین RS-485 پشتیبانی می کند. CD این برد حاوی مثال های آموزشی بسیار زیادی جهت فراگیری کامل میکروکنترلرهای ARM سری LPC17XX می باشد.



ادامه مطلب ...


چهار شنبه 25 / 7 / 1390برچسب:, :: 20:47 ::  نويسنده : ahmad & saman
کتاب مکانیک و کنترل در روباتیک
  • مقدمه
  • توصیفها و تبدیلهای فضای کلی
  • سینماتیک بازوهای مکانیکی ماهر
  • سینماتیک وارون بازوهای مکانیکی ماهر
  • ژاکوبیها ، سرعتها و نیروهای استاتیکی
  • دینامیک بازوهای مکانیکی ماهر
  • تولید مسیر
  • طراحی مکانیزم بازوهای مکانیکی ماهر
  • کنترل خطی بازوهای مکانیکی ماهر
  • کنترل غیرخطی بازوهای مکانیکی ماهر
  • کنترل نیرو در بازوهای مکانیکی ماهر
  • سیستمها و زبانهای برنامه ریزی روبات
  • سیستمهای برنامه ریزی خارج خط

 منابع فارسی در مورد روبات چه صنعتی و چه غیرصنعتی کم است . این کتاب  هم هرچند بیشتر مکانیکی است تا الکترونیکی ولی با اینحال مشمول تبصره می شود

تعداد صفحات: 570

حجم:6.6 MB

نوع فایل:PDF





چهار شنبه 18 / 7 / 1390برچسب:, :: 21:46 ::  نويسنده : ahmad & saman

مکاترونیک یا مهندسی مکانیک و الکترونیک حاصل تلفیق سه رشته مهندسی مکانیک، مهندس الکترونیک و مهندسی کامپیوتر می باشد. این رشته سعی دارد تا نگاهی یکپارچه به سیستم های تشکیل دهنده اجزای مکانیکی، الکترونیکی، کنترلی و نرم افزار داشته باشد. هدف مکاترونیک ایجاد و استفاده از ارتباط داخیلی میان رشته های مهندسی مرتبط با اتوماسیون و خودکارسازی است، تا یک نمایه از کنترل پیشرفته را در سیستم های ترکیبی به خدمت بگیرد.
 با رشد روز افزون علم مکاترونیک و رباتیک در عرصه جهانی و همسو با آن پیشرفت این علم در داخل کشور و استقبال چشم گیر علاقه مندان مستعد ایرانی از
این علم، ضرورت وجود منابع مرجع جهت استفاده علاقمندان روز به روز بیشتر احساس می شود. در این کتاب هر فصل با ابتدایی ترین مباحث شروع گردیده و تا ایجاد یک دید عملی در خواننده ادامه می دهد .

مهمترین سرنویس‌های کتاب:
آشنایی با مسابقات رباتیک: - مسابقات ربوکاپ - رشته تعقیب خط - تعقیب خط معمولی - تعقیب خط مغناطیسی و ویژه - مین یاب کنترل از راه دور

مکانیک ربات: - مکانیک روبات - آکریلیک و پلاستیک پلی کربنات - سیستم حرکتی ربات - انتخاب موتور روبات - عملکرد یک سروموتور- عملکرد چرخ ها

الکترونیک ربات: - الکترونیک - جریان الکترونیکی - مقاومت الکتریکی - ساختمان خازن و اتصال آن - دیود- منبع تغذیه - ترانزیستورها

برنامه نویسی ربات: - میکروکنترولر- کاربرد میکرو کنترلر- میکرو کنترلر AVR- برنامه میکروکنترلر - برنامه نویسی Codevision

تعداد صفحات : 110

حجم فایل: 2.6 MB




صفحه قبل 1 صفحه بعد

آشنایی با سنسور فشار
ترانسدیوسر و ترانسمیتر تعریف ابزار دقیق لاستیک‌های ایرلس تعریفی نوین از تایر اتومبیل Flat CD Mouse موسی که در CD درایو لپ تاپ قرار می گیرد! لامپ های ال ای دی با قابلیت کنترل از راه دور ژاپنی‌ها نازک‌ترین صفحه نمایش جهان را با حباب صابون ساختند
نويسندگان